Sdružení automobilového průmyslu přináší tradiční přehled o výrobě a odbytu vozidel za období od 1. ledna do 30. června 2019.

Celkem 765 590 silničních vozidel bylo vyrobeno v Česku v prvním pololetí letošního roku, to je o 1,3 % méně než ve stejném období loňského roku. Celkový meziroční pokles je ovlivněn mírným zpomalením výroby osobních vozidel o 1,5 % na 747 007 vyrobených kusů. Produkce osobních vozů se tak navzdory klesající poptávce na zahraničních trzích stále drží téměř na úrovni loňského rekordního roku. Nadále se daří výrobcům autobusů IVECO CR a SOR Libchavy i motocyklů JAWA, pozitivní vývoj zaznamenali také výrobci přípojných vozidel.

REKLAMA


Zdroj: autoSAP

Osobní automobily 

Za první půlrok letošního roku bylo vyrobeno celkem 747 007 osobních vozidel, tedy o 11 468 tisíce vozů méně než ve stejném období loňského roku (- 1,5 %). Negativní vývoj výroby ze začátku letošního roku se tak automobilkám podařilo zvrátit a navzdory klesajícímu počtu nových registrací v Evropě nebo v Číně ji udržet v dobré kondici. 

Nadále se daří kolínské automobilce TPCA, která v prvním půlroce vyrobila 116 633 vozů, tedy o 5,9 % více než v roce 2018.  V červnu navíc TPCA oslavila již 3,5 milionu vyrobených vozů. Největší výrobce ŠKODA AUTO vyrobila 469 974 vozů (-1,5 %), nošovický Hyundai se drží výrobního plánu stanoveného pro tento rok a ve sledovaném období vyrobil 160 400 vozů (- 6,3 %). 

Odbyt na zahraničních trzích, kam směřovalo téměř 93 % všech vyrobených vozů, se udržel na loňské úrovni, když bylo exportováno 694 176 kusů (- 0,9 %). Kromě TPCA však poklesla automobilkám meziročně poptávka na tuzemském trhu a to celkově o 7,9 %. 

Autobusy

Výrobci IVECO Czech Republic i SOR Libchavy zažívají stále úspěšné období. Celkový počet 2 531 autobusů vyrobených v prvním pololetí znamená společně s výrobou firmy KH Motor CENTRUM Opava nárůst produkce o 6,6 %. Odbyt v tuzemsku vzrostl o 25,3 % a export o 3,8 %. 

Pardubický kraj je doslova autobusovou velmocí. Vysokomýtské IVECO vyrobilo 2 256 autobusů (+ 6,4 %), z nichž 2 307 exportovalo (+5,3 %). Společnost SOR z Libchav pak na trh dodala 262 autobusů, když se jí s 226 prodanými kusy dařilo především na tuzemském trhu (+ 32,9 %).

Motocykly

Jedinému výrobci na našem trhu, společnosti JAWA Moto, se v prvním pololetí dařilo. Motocyklů s tradiční českou značkou bylo vyrobeno 886 kusů, z nichž 116 našlo svého majitele v Česlu (+11,5 %) a 770 kusů bylo vyvezeno do zahraničí (+19,9 %), zejména do zemí jižní a střední Ameriky.

Přívěsy a návěsy

Celkově bylo v prvním pololetí vyrobeno celkem 15 166 přípojných vozidel všech kategorií. Výroba přívěsů a návěsů se oproti první polovině roku 2018 zvýšila o 752 kusů (+ 5,2 %). Zároveň vzrostly jak odbyt na tuzemském trhu na celkových 8 666 kusů (+ 2,4 %), tak export na 6 620 kusů (+ 11,9 %).

Největším výrobcem velkých přívěsů a návěsů je s téměř 79 % podílem Schwarzmüller, který v kategoriích O3 a O4 vyrobil celkem 903 kusů, následuje PANAV s 245 kusy. Výrobě malých přívěsů dominuje společnost AGADOS, které se v uplynulém období dařilo jak v produkci (14 018 vyrobených kusů, nárůst o 6,0 %), tak v tuzemských i zahraničních prodejích (+ 4,1 %, resp. + 10,3 %).

Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu, hodnotí vývoj výroby první poloviny letošního roku jako očekávaný. „Z dat od našich členů i veřejných zdrojů již delší dobu sledujeme snížení tempa růstu autoprůmyslu z předchozích let.  Z pohledu českého autoprůmyslu je ale pozitivní, že i přes výraznější pokles odbytu zejména v EU se tento trend zatím do tuzemské výroby nijak dramaticky nepromítá. Při výrazně exportním zaměření našich výrobců se tak ukazuje velmi dobrá konkurenceschopnost českých vozidel v Evropě a jejich stabilní odbyt na důležitých trzích, především pak v Německu. Uvidíme, jaký bude vývoj v dalších měsících, stále však věříme, že pokud v ekonomice nenastanou dramatické změny, mohla by celoroční výroba vozidel být jen nízké jednotky procent pod úrovní roku 2018.

To potvrzuje také Petr Dufek, hlavní makroekonomický analytik ČSOB. „Automobilový průmysl v současnosti čelí cyklickému poklesu poptávky na všech významných zahraničních trzích, zpřísňující se regulaci, změnám technologií i spotřebitelských preferencí. Stejně jako v dalších exportně orientovaných oborech i zde existují mnohá vnější rizika a nejistoty, ať už jde o brexit nebo vyhrocení obchodních válek. Nehledě na všechny tyto problémy stále platí, že tuzemský automobilový průmysl stále dosahuje lepších výsledků než většina západoevropských konkurentů. Aktuálně slabší objem výroby není navíc zvlášť znepokojivý s ohledem na relativně příznivý vývoj nových zakázek.“