Manufaktura na dokumentární sny ve čtvrtek přivítala první dokumentární dělníky. Slavnostní zahájení ve velkém sále Domu kultury tradičně uvedli herci z divadla Vosto5. Středobodem večera byly příznačně šicí stroje, textilní průmysl je pro Jihlavu důležité téma. Cenu Respektu získal reportér České televize Dalibor Bártek, který zvítězil už loni.
Letošní vítězná reportáž Miliony za beztrestnost navazuje na tu loňskou i tematicky. Prvním z 266 letos uváděných filmů byl dokument Alice Nellis Adopce: Konkurz na rodiče, uvedený ve světové premiéře.
Uprostřed Jihlavského náměstí vyrostla továrna, symbol 18. ročníku. Všechny objekty v ulicích z rukou architektů ze studií H3T a Echtarchitektura vycházejí z minimalistického černobílého grafického konceptu Juraje Horvátha a vnášejí do města trochu neotřelého industriálního rozruchu.
Na slavnostním zahájení 15 šiček vyšívalo nový festivalový sen pod dohledem krutého dozorce, ale závěrem došlo ke svržení utlačovatele. Ale kromě odlehčené show, pohrávající si s továrenskými motivy, došlo i na otevření jihlavského Centra dokumentárního filmu, místa otevřeného badatelům i veřejnosti a vybaveného knihovnou i prezenčním archivem dokumentárních filmů. „Je to naplněný jihlavský sen,“ uvedl ředitel festivalu Marek Hovorka.
Cena Respektu
Týdeník Respekt už po osmé předal ve spolupráci s jihlavským festivalem cenu za reportáž roku.
Vítězné dílo mělo pokládat nelehké otázky, proniknout do hloubky problémů a vsadit ho do souvislostí. Cena Respektu letos míří do České televize k Daliboru Bártkovi za reportáž Miliony za beztrestnost. Bártek tak obhájil své loňské prvenství. Pokračování loňské vítězné reportáže o lihovém bossovi Radku Březinovi vychází z tajné korespondence, kterou Březina posílal z vazební cely. Jedná se o plastický obraz myšlení zločince.
Vrcholy pátečního festivalového programu
Začátek dnešního programu bude ve znamení korespondence. Poprvé se představí projekt Filmové korespondence, který je v Jihlavě uveden ve východoevropské premiéře. V něm si audiovizuálně dopisují přední světoví režiséři a vytvářejí tak síť svébytných děl na pomezí filmu, literatury a výtvarného umění. Albert Serra, José Louis Guerin, Wang Bing a Jaime Rosales Filmové korespondence představí i osobně. Celkem pět dvojic režisérů v nich zkoumá hranice filmového média, v níž se snoubí intimita se stylistickou výrazností.
I další dopisy překonávají hranice států: francouzský režisér Eric Baudelaire si v soutěžním snímku ze sekce Opus Bonum Dopisy Maxovi píše s bývalým ministrem zahraničí Abcházie a civilní momentky se dotýkají povahy země, která je zvláštním geopolitickým paradoxem. Ve světové premiéře bude uveden film Srbský právník Aleksandara Nikoleviće o osudech muže, který obhajoval válečné zločince Slobodana Miloševiće a Radovana Karadžiće, před nimiž o dekádu dříve prchal ze země.
Ve světové premiéře se promítne nový film Miroslava Janka Evangelium podle Brabence, vycházející z knihy rozhovorů novinářky Renaty Kalenské s hudebníkem Plastic People of the Universe Vratislavem Brabencem. Janek, který dokončoval portrét Václava Havla Občan Havel po zesnulém Pavlovi Kouteckém a letos uvedl autorský snímek Olga o jeho první manželce Olze Havlové, pokračuje ve zkoumání osudů výrazných osobností československého disentu a undergroundu. Druhou českou novinkou ve světové premiéře bude film Rodinné záležitosti / něco z videodeníků, v němž Jakub Wagner pomocí archivů a found footage zkoumá osudy své umělecky založené rodiny. Jde o portrét, v jehož centru stojí rodinná vila s bohatým osudem, v němž se odráží i dějiny uplynulého století.
Tradičně jediný porotce světové soutěže Opus Bonum v Masterclass představí metody své tvorby, v níž se snoubí vlivy cinema verité a newyorské avantgardy se zájmem o sociální menšiny.
42 zemí a 57 světových, mezinárodních či evropských premiér
Přehlídku 266 filmů letos otevřel nový snímek Alice Nellis Adopce: Konkurz na rodiče, v němž se režisérka, známá spíše z oblasti hraného filmu, pouští do velmi osobního tématu a také do svého prvního dokumentu. Adopce odkrývá niterné myšlenky sledovaných rodičů, kteří se připravují na svou novou roli. Snímek bude spolu se čtyřmi dalšími domácími dokumenty představenými na festivalu uveden do běžné kino distribuce v rámci projektu Česká radost v českých kinech.
Představení poroty
Porotcem sekce Opus Bonum je srbský filmař, pedagog a aktivista Želimir Žilnik.
Vítěze sekce Mezi moři vyberou: francouzský teoretik Raymond Bellour, umělkyně Kateřina Šedá, redaktor časopisu Sight & Sound Nick Bradshaw, chicagská umělkyně Deborah Stratman a španělský režisér Albert Serra.
Porotci české radosti: režisér Bohdan Bláhovec, filmová historička Tereza Czesany Dvořáková, básník Petr Hruška, pedagog, mediální producent a manažer Ivo Mathé a jihlavský divadelník Martin Kolář.
Rodinnou porotou experimentální soutěže Fascinace se letos stal rakouský experimentátor Peter Tscherkassky se svojí ženou a taktéž filmařkou Eve Heller.
Speciální festivalová aplikace pro mobilní telefony
Festivalovým návštěvníkům je letos opět k dispozici mobilní aplikace App4Fest, v níž naleznou informace o programu, aktuálním dění a mnoho dalšího. Tyto funkce hostům umožní lépe se seznámit s festivalovým životem.