V sobotu 12. prosince od 19 hodin zhlédne obecenstvo na Velké scéně Horáckého divadla v Jihlavě premiéru interaktivní hry Splašené nůžky, a co více, diváci pomohou příběh dokončit.
„Vy všichni jste byli svědky toho, co se tady nedávno událo a já budu během rekonstrukce potřebovat vaši pomoc. Chci, abyste velmi pečlivě naslouchali a pozorovali každý detail. Dávejte dobrý pozor, kdo se kam pohne a kdo komu co řekne. Nejnepatrnější změna v jednání kteréhokoli z podezřelých může být rozhodující. Pokud si všimnete čehokoli, co se před tím nestalo, chci, abyste zvedli ruku. Zakřičte na mě nebo zapískejte. Upozorněte mě na to! Okamžitě akci zastavím. Myslím to vážně!“ Poručík Rosický
Od psychodramatu k interaktivní crazy detektivce
Do adventní atmosféry vstupuje HDJ s hravým a nesmírně svébytným titulem. Splašené nůžky jsou jednou z nejdobrodružnějších a nejzábavnějších her světového divadelnictví. A to z několika důvodů.
Původní text německého dramatika a teoretika Paula Pörtnera z roku 1963 byl stavěn jako detektivní psychodrama, které zkoumá způsoby lidského vnímání. Tato vážná detektivka dávala prostor divákům, ale velké odezvy se nedočkala. Díky dvojici amerických herců a producentů (Bruce Jordan a Marylin Abrams) dostal Pörtnerův záměr postupně háv jiného žánru – z Scherenschnittu se staly Splašené nůžky - crazy komedie plná herecké improvizace.
Je to vůbec první divadelní hra, která plnohodnotně a v takové míře zapojuje diváky. Přibližně půlku představení svítí světla v hledišti a diváci jsou aktivním článkem děje. Diváci využívají své pozorovací schopnosti, kladou otázky, asistují kriminalistům při vyšetřování a rekonstrukci činu, rozhodují o tom, kdo je vrahem.
Splašené nůžky vyžadují naprosté herecké soustředění na „teď a tady“. Herci musí do hry zapojovat nejen diváky, ale i aktualizující prvky – čas, počasí, město, v němž se děj odehrává, místní celebrity. Hra od herců očekává cit pro improvizaci, vynikající paměť, schopnost rychle reagovat a komunikovat s diváky jako s partnery.
A co diváky na celé zeměkouli přitahuje ke Splašeným nůžkám? Svými nápady pomohou vyřešit zločin. Baví se spletitými situacemi a komediálními dialogy. Užívají si improvizace herců, kteří se častokrát musí trošku odchýlit od napsaného textu. Jisté je, že kdo byl na Splašených nůžkách jednou, bude chtít přijít podruhé. A potřetí…
Tony: „Podívejte se na tuto tvář. Je to tvář vraha?“
Barbara: „Já si vážně nic nepamatuju.“
Eda: „Isabela Czerná spáchala sebevraždu.“
Schubertová: „Já jsem si sem skutečně jen přišla nechat udělat účes.“
Rosický: „Tak dost! To by stačilo. Veverko, pozvěte svědky.“
Veverka: „Všichni svědci prosím do salónu. Salón Splašené nůžky, Horácké divadlo Jihlava.“
Rosický: „To vy totiž rozhodnete, kdo je vrah! A jak vy rozhodnete, tak my budeme hrát.“
Historie
Německý dramatik, teoretik a psycholog Paul Pörtner se narodil 25. ledna 1925 ve Wuppertalu a zemřel 16. listopadu 1984 v Mnichově. Napsal řadu divadelních a rozhlasových her (mj. Drei, 1962, Scherenschnitt, 1963, Dadaphon, 1974), při své režijní práci experimentoval s improvizací. Do němčiny přeložil spolu se svou ženou několik důležitých divadelních textů (např. Jarryho Krále Ubu).
Bruce Jordan, bývalý středoškolský profesor, který pracoval v divadle v Rochestru, ve státě New York, náhodou narazil na Pörtnerovu hru Scherenschnitt. Děj této krátké hry byl umístěn do kadeřnictví a točil se kolem vraždy koncertní pianistky, která se odehrála mimo jeviště. Kouzlo hry spočívalo v tom, že v druhé polovině představení byli diváci požádáni, aby vyřešili případ a usvědčili vraha na základě vlastního subjektivního vnímání událostí a šesti charakterů postav kolem vraha. Jordana tato hra nesmírně zaujala a rozhodl se, že spolu se svojí kolegyní Marilyn Abrams vytvoří inscenaci pro divadlo v Lake George. Marylin Abrams chladnému a jednoduchému textu zpočátku nedůvěřovala, ale Bruce Jordan ji jako producent a režisér přesvědčil o pokladu, který se uvnitř skrývá. V roce 1979 tedy vstoupila na divadelní prkna hra s názvem Shear Madness, která si z původního textu vypůjčila pouze základní linku scénáře.
„Jestli má publikum co říct a je-li vtipnější než herci, nechme jej hrát.“ (Bruce Jordan)
Po prvním roce hraní byl na jevišti k vidění naprosto jiný tvar, zejména díky improvizacím. Herci dostávali denně nálože nápadů od publika a postupně je do hry začleňovali. V současné době text hry neobsahuje jenom změny, které vyšly z akčního publika, ale i narážky na politické a společenské dění a různé komentáře z médií. Pörtnerovo seriózní psychodrama se proměnilo v interaktivní komediální detektivku, v níž diváci hrají stejnou roli jako herci.
Shear Madness je nejdéle hraná nemuzikálová hra v historii amerického divadla. Bruce Jordan hru režíroval a zároveň vytvořil postavu Tonyho, Marilyn Abrams hrála Barbaru. Oba jako poradci také dohlíželi na inscenování Nůžek v Římě, Budapešti, Detroitu, Mexico City, Johannesburgu, Lisabonu, Buenos Aires či Madridu. Herecká společnost v Bostonu je se svými 35 lety nepřetržitého uvádění Shear Madness zapsána v Guinnessově knize rekordů. V roce 1997 získali Jordan a Abrahams cenu Charlie Chaplin Comedy Award, kterou uděluje The National Comedy Hall of Fame.
Příběhová linka
Salón Splašené nůžky je luxusním jihlavským kadeřnictvím, v němž kraluje jeho majitel Tony Řezníček, extravagantní vlasový stylista s uměleckými vlohami, a poměrně svérázná mladá kadeřnice Barbara Marková. Jejich klientela je pestrá. Své hlavy si tady nechávají zušlechťovat různí lidé: obchodník se starožitnostmi Eda Lorenc, pán s vizáží stavebního dělníka Pankrác Rosický, dáma z vyšší společnosti Eleonora Schubertová či suverénní mladík Matěj Veverka. Všechno by v poklidu plynulo dál, kdyby najednou nebyla v bytě nad kadeřnictvím zavražděna majitelka domu, klavíristka Isabela Czerna. Nikdo jiný než návštěvníci salónu ale nevešel do domu, takže vrahem musí být někdo z nich…
Jihlavská inscenace
„Splašené nůžky jsou jako dlouho, pečlivě, náročně a detailně připravovaný a plánovaný bláznivý mejdan. Herci musí nasadit všechny své schopnosti, paměť, pohotovost, pozorovací talent, hravost, cit pro partnery na jevišti, odvahu pustit se na tenký led improvizace a hlavně odvahu na přímou komunikaci s diváky,“ říká o inscenaci její režisérka Kateřina Dušková, umělecká šéfka souboru HDJ. Jihlavské zpracování staví Splašené nůžky jednak na zkušenosti režisérky Kateřiny Duškové s komediálními kusy (Rodina je základ státu, Bez roucha), jednak na výběru herců, kteří mají s improvizací a komunikací s publikem největší zkušenosti. V inscenaci se tak představí Zdeněk Stejskal v roli vyšetřujícího poručíka Rosického, Lukáš Matěj jako excentrický kadeřník Tony či Lucie Ingrová jako Barbara. Diváky kromě báječné zábavy zaručeně potěší odkazy na jihlavské reálie a na aktuální českou politickou a celebritní scénu.
Osoby a obsazení
BARBARA MARKOVÁ, kadeřnice .................................... Lucie Ingrová
MATĚJ VEVERKA, zákazník ............................................ Daniel Ondráček
ANTONÍN ŘEZNÍČEK alias TONY,
kadeřník, majitel salónu „Splašené nůžky“ ...................... Lukáš Matěj
EDUARD LORENC, obchodník se starožitnostmi ............. Jakub Škrdla
PANKRÁC ROSICKÝ, zákazník ......................................... Zdeněk Stejskal
ELEONORA SCHUBERTOVÁ,
vážená klientka z vyšší společnosti ................................. Lenka Schreiberová
Tým
Překlad: Petr Novotný
Režie: Kateřina Dušková
Dramaturgie: Kateřina Jonášová j. h.
Scéna: Pavel Kocych j. h.
Kostýmy: Kristina Matre Křížová j. h.
Tiskovou zprávu zpracovala Kateřina Jonášová
SPLAŠENÉ NŮŽKY
V sobotu 12. prosince 2015 v 19 hodin na Velké scéně Horáckého divadla
„Vy všichni jste byli svědky toho, co se tady nedávno událo a já budu během rekonstrukce potřebovat vaši pomoc. Chci, abyste velmi pečlivě naslouchali a pozorovali každý detail. Dávejte dobrý pozor, kdo se kam pohne a kdo komu co řekne. Nejnepatrnější změna v jednání kteréhokoli z podezřelých může být rozhodující. Pokud si všimnete čehokoli, co se před tím nestalo, chci, abyste zvedli ruku. Zakřičte na mě nebo zapískejte. Upozorněte mě na to! Okamžitě akci zastavím. Myslím to vážně!“ Poručík Rosický
Od psychodramatu k interaktivní crazy detektivce
Do adventní atmosféry vstupuje HDJ s hravým a nesmírně svébytným titulem. Splašené nůžky jsou jednou z nejdobrodružnějších a nejzábavnějších her světového divadelnictví. A to z několika důvodů.
Původní text německého dramatika a teoretika Paula Pörtnera z roku 1963 byl stavěn jako detektivní psychodrama, které zkoumá způsoby lidského vnímání. Tato vážná detektivka dávala prostor divákům, ale velké odezvy se nedočkala. Díky dvojici amerických herců a producentů (Bruce Jordan a Marylin Abrams) dostal Pörtnerův záměr postupně háv jiného žánru – z Scherenschnittu se staly Splašené nůžky - crazy komedie plná herecké improvizace.
Je to vůbec první divadelní hra, která plnohodnotně a v takové míře zapojuje diváky. Přibližně půlku představení svítí světla v hledišti a diváci jsou aktivním článkem děje. Diváci využívají své pozorovací schopnosti, kladou otázky, asistují kriminalistům při vyšetřování a rekonstrukci činu, rozhodují o tom, kdo je vrahem.
Splašené nůžky vyžadují naprosté herecké soustředění na „teď a tady“. Herci musí do hry zapojovat nejen diváky, ale i aktualizující prvky – čas, počasí, město, v němž se děj odehrává, místní celebrity. Hra od herců očekává cit pro improvizaci, vynikající paměť, schopnost rychle reagovat a komunikovat s diváky jako s partnery.
A co diváky na celé zeměkouli přitahuje ke Splašeným nůžkám? Svými nápady pomohou vyřešit zločin. Baví se spletitými situacemi a komediálními dialogy. Užívají si improvizace herců, kteří se častokrát musí trošku odchýlit od napsaného textu. Jisté je, že kdo byl na Splašených nůžkách jednou, bude chtít přijít podruhé. A potřetí…
Tony: „Podívejte se na tuto tvář. Je to tvář vraha?“
Barbara: „Já si vážně nic nepamatuju.“
Eda: „Isabela Czerná spáchala sebevraždu.“
Schubertová: „Já jsem si sem skutečně jen přišla nechat udělat účes.“
Rosický: „Tak dost! To by stačilo. Veverko, pozvěte svědky.“
Veverka: „Všichni svědci prosím do salónu. Salón Splašené nůžky, Horácké divadlo Jihlava.“
Rosický: „To vy totiž rozhodnete, kdo je vrah! A jak vy rozhodnete, tak my budeme hrát.“
Historie
Německý dramatik, teoretik a psycholog Paul Pörtner se narodil 25. ledna 1925 ve Wuppertalu a zemřel 16. listopadu 1984 v Mnichově. Napsal řadu divadelních a rozhlasových her (mj. Drei, 1962, Scherenschnitt, 1963, Dadaphon, 1974), při své režijní práci experimentoval s improvizací. Do němčiny přeložil spolu se svou ženou několik důležitých divadelních textů (např. Jarryho Krále Ubu).
Bruce Jordan, bývalý středoškolský profesor, který pracoval v divadle v Rochestru, ve státě New York, náhodou narazil na Pörtnerovu hru Scherenschnitt. Děj této krátké hry byl umístěn do kadeřnictví a točil se kolem vraždy koncertní pianistky, která se odehrála mimo jeviště. Kouzlo hry spočívalo v tom, že v druhé polovině představení byli diváci požádáni, aby vyřešili případ a usvědčili vraha na základě vlastního subjektivního vnímání událostí a šesti charakterů postav kolem vraha. Jordana tato hra nesmírně zaujala a rozhodl se, že spolu se svojí kolegyní Marilyn Abrams vytvoří inscenaci pro divadlo v Lake George. Marylin Abrams chladnému a jednoduchému textu zpočátku nedůvěřovala, ale Bruce Jordan ji jako producent a režisér přesvědčil o pokladu, který se uvnitř skrývá. V roce 1979 tedy vstoupila na divadelní prkna hra s názvem Shear Madness, která si z původního textu vypůjčila pouze základní linku scénáře.
„Jestli má publikum co říct a je-li vtipnější než herci, nechme jej hrát.“ (Bruce Jordan)
Po prvním roce hraní byl na jevišti k vidění naprosto jiný tvar, zejména díky improvizacím. Herci dostávali denně nálože nápadů od publika a postupně je do hry začleňovali. V současné době text hry neobsahuje jenom změny, které vyšly z akčního publika, ale i narážky na politické a společenské dění a různé komentáře z médií. Pörtnerovo seriózní psychodrama se proměnilo v interaktivní komediální detektivku, v níž diváci hrají stejnou roli jako herci.
Shear Madness je nejdéle hraná nemuzikálová hra v historii amerického divadla. Bruce Jordan hru režíroval a zároveň vytvořil postavu Tonyho, Marilyn Abrams hrála Barbaru. Oba jako poradci také dohlíželi na inscenování Nůžek v Římě, Budapešti, Detroitu, Mexico City, Johannesburgu, Lisabonu, Buenos Aires či Madridu. Herecká společnost v Bostonu je se svými 35 lety nepřetržitého uvádění Shear Madness zapsána v Guinnessově knize rekordů. V roce 1997 získali Jordan a Abrahams cenu Charlie Chaplin Comedy Award, kterou uděluje The National Comedy Hall of Fame.
Příběhová linka
Salón Splašené nůžky je luxusním jihlavským kadeřnictvím, v němž kraluje jeho majitel Tony Řezníček, extravagantní vlasový stylista s uměleckými vlohami, a poměrně svérázná mladá kadeřnice Barbara Marková. Jejich klientela je pestrá. Své hlavy si tady nechávají zušlechťovat různí lidé: obchodník se starožitnostmi Eda Lorenc, pán s vizáží stavebního dělníka Pankrác Rosický, dáma z vyšší společnosti Eleonora Schubertová či suverénní mladík Matěj Veverka. Všechno by v poklidu plynulo dál, kdyby najednou nebyla v bytě nad kadeřnictvím zavražděna majitelka domu, klavíristka Isabela Czerna. Nikdo jiný než návštěvníci salónu ale nevešel do domu, takže vrahem musí být někdo z nich…
Jihlavská inscenace
„Splašené nůžky jsou jako dlouho, pečlivě, náročně a detailně připravovaný a plánovaný bláznivý mejdan. Herci musí nasadit všechny své schopnosti, paměť, pohotovost, pozorovací talent, hravost, cit pro partnery na jevišti, odvahu pustit se na tenký led improvizace a hlavně odvahu na přímou komunikaci s diváky,“ říká o inscenaci její režisérka Kateřina Dušková, umělecká šéfka souboru HDJ. Jihlavské zpracování staví Splašené nůžky jednak na zkušenosti režisérky Kateřiny Duškové s komediálními kusy (Rodina je základ státu, Bez roucha), jednak na výběru herců, kteří mají s improvizací a komunikací s publikem největší zkušenosti. V inscenaci se tak představí Zdeněk Stejskal v roli vyšetřujícího poručíka Rosického, Lukáš Matěj jako excentrický kadeřník Tony či Lucie Ingrová jako Barbara. Diváky kromě báječné zábavy zaručeně potěší odkazy na jihlavské reálie a na aktuální českou politickou a celebritní scénu.
Osoby a obsazení
BARBARA MARKOVÁ, kadeřnice....................................Lucie Ingrová
MATĚJ VEVERKA, zákazník ............................................Daniel Ondráček
ANTONÍN ŘEZNÍČEK alias TONY,
kadeřník, majitel salónu "Splašené nůžky"......................Lukáš Matěj
EDUARD LORENC, obchodník se starožitnostmi.............Jakub Škrdla
PANKRÁC ROSICKÝ, zákazník .........................................Zdeněk Stejskal
ELEONORA SCHUBERTOVÁ,
vážená klientka z vyšší společnosti.................................Lenka Schreiberová
Tým
Překlad: Petr Novotný
Režie: Kateřina Dušková
Dramaturgie: Kateřina Jonášová j.h.
Scéna: Pavel Kocych j. h.
Kostýmy: Kristina Matre Křížová j. h.