Na sedm desítek veteránů se sjelo o víkendu do Dobronína u Jihlavy. Konal se tam už devátý ročník netradičního závodu Dobronínský kosočtverec.
Na startovním roštu se objevilo okolo sedmdesáti strojů a hned několik unikátů. Například Royal Enfield – jediný sériově vyráběný motocykl, který byl poháněn naftovým motorem.
"Je to unikát, který se vyráběl v Indii. U nás jich moc nejezdí," prozradil majitel motocyklu Petr Krupica.
Na první poslech zaujme charakteristický dieselový zvuk připomínající traktor, motocykl má prý ale i své výhody. "Má spotřebu dva a půl litru na sto kilometrů a na jedno natankování ujede až dva tisíce kilometrů," dodal Krupica. Největší pozdvižení prý ale tahle motorka budí na benzínkách. Když prý majitel začne tankovat do motocyklu naftu, lidé okolo si klepou na čelo.
K vidění ale byly i další exkluzivní kousky. Například čtyřkolový velorex.
"Je to nástupce původní tříkolky, ale nakonec se jich vyrobilo jen asi třináct set kusů. Na tu dobu to bylo drahé a ne moc povedené vozítko," vysvětlil majitel unikátního čtyřkolového hadraplánu Radek Kittler.
I když v tomto případě už je pojem hadraplán nepřesný, vozidlo má totiž část karoserie z laminátu. "Skoro nikdo tohle vozítko nezná a dokonce i policie mě občas podezřívá, že jsem si ho postavil sám," smál se Kittler. Velorex má totiž klasickou SPZ pro auta, v dokladech je ale vedený jako motocykl.
O kuriózní stroje nebyla v Dobroníně nouze, závodníky ale čekaly ještě kurióznější úkoly. "Například zatloukání hřebíků zkřiveným kladivem. Závod totiž není postaven tak, aby rozhodovala rychlost. Podstatná pro konečné umístění je šikovnost řidičů a jejich umění za volantem či za řídítky," vysvětlil ředitel závodu Petr Kunst.
A právě proto na závodníky čekalo i zakřivené kladivo. "Kdo tím zatluče celý hřebík, obvykle vyhraje," prohodil jeden z účastníků poté, co třikrát minul. Trefit tímhle kladivem hřebík na hlavičku je totiž poměrně těžké. Držadlo totiž není v ose s hlavou kladiva.
zdroj: MEDIAFAX
Sraz veteránů v Dobroníně představil i unikáty: motorku na naftu nebo velorex se čtyřmi koly
- Podrobnosti