Humpolec je město, které už poněkolikáté zabodovalo v soutěži Město pro byznys a jen stěží ho po několik let dohánějí města jako je Pelhřimov a nebo dokonce i Jihlava. Mnozí říkají, že recept na úspěch je humpoleckým dán polohou jejich města u dálnice. Zdaleka to není jediná věc, která z města dělá premianta v „byznysové“ soutěži. Tajemství úspěchu je mnohem prozaičtější a ostatní města by se od Humpolce mohla učit!
Receptem na úspěch je nejen komunikace radnice s podnikateli, ale i vzájemná spolupráce mezi byznysmeny samotnými. Ještě před deseti lety se přitom podnikatelé v Humpolci s radnicí téměř nebavili. Potvrzuje to i duchovní otec humpoleckého klubu podnikatelů Milan Dočkal. „V posledních osmi letech se ta situace obrovsky zlepšila. Radnice začala po nástupu nového vedení s podnikateli mluvit a začali spolu mluvit i podnikatelé, mám tím na mysli to, že jsme se dřív nedokázali na řadě věcí vůbec dohodnout“, říká Milan Dočkal. Dnes v Humpolci funguje podnikatelský klub a sami byznysmeni říkají, že se aktivně podílejí na většině rozhodnutí ve městě a to nejen názorem, ale i svým hlasem. Řada z nich sedí v městském zastupitelstvu. Taková souhra radnice a podnikatelů je přitom vzácná a také velmi důležitá k rozvoji města. Právě tato symbióza je řadou znalců místních poměrů označována jako hlavní důvod, proč se ve městě, kam se odstěhoval Hliník, tolik daří byznysu.
„V konkurenci patnácti hodnocených měst se nejlépe umístil Humpolec. Druhou příčku obsadila Jihlava, na třetím místě skončil Pelhřimov.“
Otázkou tak může být i to, proč se většímu Pelhřimovu nedaří v soutěži bodovat tak, jako jeho sousedovi a zůstává vždy v jeho závěsu. Srovnání vztahu podnikatelů a radnice je v Pelhřimově hodně citlivým tématem. Téměř nikdo o něm nechce mluvit a sami pelhřimovští radní reagují hodně podrážděně, když jim někdo vytkne, že s podnikateli nekomunikují dostatečně. Kritika podnikatelů směrem k radnici zaznívá nejčastěji tehdy, když se mluví o centru města a „životě“ v něm. Právě tehdy si řada drobných podnikatelů povzdychne, že náměstí po páté hodině odpoledne připomíná město duchů. Pravdou je, že radnice ze své pozice jen velmi obtížně může bojovat s tím, aby na okraji města nevznikala nákupní centra, která se postupně stávají i centry koncentrace obyvatel. Na druhou stranu ale může aktivně přispět k podnikatelským aktivitám v centru města. Konkrétním příkladem je třeba organizování farmářských trhů, které v Pelhřimově chybí a ostatní města na Vysočině na ně dostala i dotace. Takové akce podle ekonomů přispívají nejen k podpoře a rozvoji místních podnikatelů ve městě, ale také k vytváření lepších vztahů mezi podnikateli a městem. „Důležitým prvkem je i komunikace firem mezi sebou a jejich sdružování v profesních skupinách a nebo podnikatelských spolcích a klubech,“ potvrzuje pro EXPRESS ekonomka Markéta Šichtařová. Právě v téhle oblasti má Humpolec před Pelhřimovem navrch. V Pelhřimově pod nikatelský klub chybí a možná i zájem firem o jeho založení. Pak ale bude Humpolec stále o krok napřed.