Policisté v Kraji Vysočina v roce 2014 vyšetřovali 181 dopravních nehod, na kterých měli účast cyklisté. Pět cyklistů loni při dopravních nehodách zemřelo, 23 jich utrpělo těžké zranění a 146 bylo zraněno lehce. Celkem 112 cyklistů nehodu, na níž měli účast, zavinilo. Pouze 60 cyklistů pak mělo při dopravní nehodě nasazenou cyklistickou přilbu.
Počet cyklistů, kteří při dopravní nehodě neměli nasazenou přilbu, je více než dvojnásobný než počet těch, kteří ji měli.
Dopravní nehody cyklistů v Kraji Vysočina v roce 2014 (od 1. ledna do 31. prosince) |
||||||
celkem |
usmrceno |
těžce zraněno |
lehce zraněno |
bez zranění |
||
cyklisté bez přilby |
121 |
5 |
17 |
96 |
3 |
|
cyklisté s přilbou |
60 |
0 |
6 |
50 |
4 |
|
cyklisté celkem |
181 |
5 |
23 |
146 |
7 |
|
cyklista viník |
112 |
3 |
14 |
94 |
1 |
|
cyklista poškozený |
69 |
2 |
9 |
52 |
6 |
V roce 2013 policisté řešili na silnicích Kraje Vysočina celkem 150 dopravních nehod s účastí cyklistů. Při těchto nehodách zemřeli čtyři cyklisté. Dalších 19 jich bylo zraněno těžce a 117 lehce. Cyklisté zavinili celkem 105 dopravních nehod.
Dopravní nehody cyklistů v Kraji Vysočina v roce 2013 (od 1. ledna do 31. prosince) |
||||||
celkem |
usmrceno |
těžce zraněno |
lehce zraněno |
bez zranění |
||
cyklisté bez přilby |
104 |
3 |
12 |
82 |
7 |
|
cyklisté s přilbou |
46 |
1 |
7 |
35 |
3 |
|
cyklisté celkem |
150 |
4 |
19 |
117 |
10 |
|
cyklista viník |
105 |
3 |
12 |
82 |
8 |
|
cyklista poškozený |
45 |
1 |
7 |
35 |
2 |
Nejvíce dopravních nehod cyklistů vyšetřují policisté každoročně v období dvouměsíčních prázdnin. Loni policisté vyjížděli v Kraji Vysočina v červenci a srpnu k 67 nehodám cyklistů. Při nich se těžce zranilo osm cyklistů a 55 lehce.
Cyklisté jsou jedni z nejohroženějších účastníků silničního provozu. V případě dopravní nehody dochází v naprosté většině případů ke zranění cyklisty. Ten totiž, na rozdíl od řidiče osobního nebo nákladního vozidla, není chráněn karoserií auta ani žádným jiným bezpečnostním prvkem. Jediné, čím cyklista může přispět ke své bezpečnosti, je opatrnost, důsledné dodržování pravidel silničního provozu a jeho oblečení.
Podle zákona je cyklista, který je mladší osmnácti let, povinen použít za jízdy ochrannou přilbu. Přilba je to jediné, co v případě pádu na komunikaci nebo při střetu s jiným vozidlem chrání cyklistovi hlavu, a v mnoha případech již zachránila svému uživateli život. Při vyšetřování tragických dopravních nehod policisté zjistili, že z pěti zemřelých cyklistů neměl ani jeden z nich na hlavě ochrannou přilbu. Vhodné je používat přilbu i tehdy, pokud cyklista už překročil věk osmnácti let.
Riziko dopravní nehody lze také snížit správným vybavením a dobrým technickým stavem jízdního kola. Cyklisté si musí uvědomit, že je musí být v silničním provozu dobře vidět. Policisté proto v rámci výkonu služby kontrolují povinnou výbavu jízdních kol. Funkční brzdy jsou samozřejmostí. Policisté se často setkávají s jízdními koly, která nejsou vybavena odrazkami a v případě snížené viditelnosti ani předepsaným osvětlením. Tito cyklisté zbytečně hazardují se svým zdravím.
Při dopravních kontrolách nebo při vyšetřování dopravních nehod se policisté také setkávají s cyklisty, kteří jsou pod vlivem alkoholu. Ti si neuvědomují, že cyklista je řidič nemotorového vozidla, které nesmí řídit pod vlivem alkoholu. Provinilci může být za tento přestupek ve správním řízení uložena pokuta až do výše 50 tisíc korun. V průběhu loňského roku policisté zjistili, že 21 cyklistů, kteří byli účastníky dopravních nehod, bylo pod vlivem alkoholu. V období prázdnin pak mělo pozitivní dechovou zkoušku po nehodě sedm cyklistů.
Souhrn tragických nehod cyklistů v roce 2014 v Kraji Vysočina
Jihlavsko:
Dne 20. března kolem 20:20 hodin se v ulici Palackého v Třešti stala tragická dopravní nehoda. Sedmadvacetiletý řidič osobního vozidla Renault jel po komunikaci v ulici Palackého a střetl se zde s dvacetiletou cyklistkou, která vyjížděla z vedlejší komunikace. Při střetu utrpěla cyklistka zranění, kterému při převozu do nemocnice podlehla.
Tragickou dopravní nehodu s účastí cyklisty vyšetřovali policisté 25. dubna v obci Horní Dubenky. Krátce před půl pátou odpoledne jel osmasedmdesátiletý cyklista na jízdním kole po silnici III. třídy, která je označena dopravní značkou jako vedlejší pozemní komunikace, směrem od obce Janštejn k Počátkám. Najel do křižovatky s hlavní pozemní komunikací, kde se střetl s osobním vozidlem Škoda Octavia. Jeho čtyřiapadesátiletý řidič jel ve směru od Nové Vsi ke Kalištím. Při střetu utrpěl cyklista zranění, kterému při převozu do nemocnice podlehl.
Dne 10. června v 16:30 hodin došlo v obci Hybrálec k dopravní nehodě. Dvaašedesátiletý cyklista jel po komunikaci směrem ke středu obce. Při jízdě nezvládl řízení svého jízdního kola a havaroval vlevo mimo komunikaci v travnatém porostu. Při nehodě utrpěl cyklista zranění, kterému na místě podlehl.
Další tragickou dopravní nehodu vyšetřovali policisté 13. června v Dobroníně. Jednašedesátiletý řidič vozidla Ford jel kolem půl dvanácté dopoledne ve směru od obce Střítež. Najel do křižovatky s hlavní pozemní komunikací a střetl se s osmnáctiletým cyklistou, který jel po hlavní silnici směrem k Polné. Při střetu utrpěl cyklista zranění, kterému po převozu do nemocnice podlehl.
Třebíčsko:
Na Třebíčsku byli policisté k tragické dopravní nehodě cyklisty přivoláni dne 27. května. Kolem tři čtvrtě na šest ráno jela pětatřicetiletá řidička vozidla Peugeot po silnici I/23 směrem od obce Vladislav k Náměšti nad Oslavou. Zde vybočila na pravou krajnici, kde se střetla s jednačtyřicetiletým cyklistou, který jel ve stejném směru jízdy. Při střetu utrpěl cyklista zranění, kterému na místě podlehl.
Úspory energie sledujte na EnergyTV